Thema's

NS Techwerk

Asset management voor treinen

Goed treinonderhoud en -beheer is belangrijk voor een comfortabele en veilige treinreis. Ik ben de contracteigenaar die over allerlei afdelingen van de NS-onderhoudsorganisatie heen de keten van activiteiten aanstuurt voor een aantal materieelseries: E1700, DD-AR en DDM1. Verder tot de sloop ook voor Mat ’64 en na levering voor de FLIRT. Wij praten over ‘bakken’; dat zijn óf wagons óf locomotieven. In totaal beheer ik ongeveer driehonderd bakken, ongeveer een tiende van de hele NS-vloot.

‘Goed onderhoud en beheer’ ‒ dat betekent veilig beschikbaar, milieuvriendelijk, schoon, mooi en betaalbaar zoals we binnen NS onderling hebben afgesproken. Dus ook het verwijderen van graffiti en de dagelijkse schoonmaak, wat elders wel facility management wordt genoemd. Onderhoud en beheer is vooral een doorlopend proces, maar als werkzaamheden te groot of te uniek zijn, dan sturen we die projectmatig aan. Bijvoorbeeld bij het groot onderhoud aan de E1700-locomotieven. Dat gebeurt eens in de vijftien jaar. Dan halen we veel systemen eruit, knappen ze op en plaatsen ze terug om de betrouwbaarheid op langere termijn te waarborgen. Daar zijn dertig collega’s vijf maanden continu mee bezig.

Het is altijd spannend of de voorbereidingen goed genoeg zijn. Daarnaast kunnen we er tijdens het onderhoud achter komen dat bepaalde onderdelen harder zijn gesleten dan we verwacht hadden. Dat bleek het geval bij dakbeugel. Belangrijke vraag is dan: is dat een incident of moeten we bij voorbaat voor de hele vloot nieuwe beugels bestellen? Na een steekproef hebben we geconcludeerd dat dit een relatief uniek geval is dat we zelf ter plekke kunnen repareren als het zich nog eens zou voordoen.

Waar ga jij naartoe vandaag?

Techniek brengt NS steeds verder. Maar we zijn er nog niet. Daarom zoeken we hightech professionals die ons daar brengen waar we willen zijn.

Naar de vacatures Contact met de recruiter

We hadden vooraf afgesproken dat we steeds drie locomotieven uit dienst halen en in onderhoud nemen. Toen bleek echter dat net te veel locs vanwege storingen aan de kant stonden. We hebben direct ons plan aangepast op de locs die al voor correctief of regulier preventief onderhoud binnen stonden. Op die manier konden de dertig man van de onderhoudsorganisatie toch direct aan het werk terwijl buiten meer treinen ter beschikking bleven. Zo werken alle NS-onderdelen samen om ervoor te zorgen dat reizigers op hun trein kunnen rekenen.

Collega: Rinze Vallinga
Functie: materieelmanager E1700, DD-AR, DDM1, Mat ‘64
Opleiding: Vliegtuigoperatiën (hbo) en Maintenance Management (wo)

E-1700 locomotief E-1700 in onderhoud

Ontvang de nieuwste NS vacatures en Techwerk artikelen

Ontvang nieuwe artikelen Ontvang nieuwe vacatures