Thema's

NS Techwerk

Soms moet je juist geen nieuwe technologie inzetten

Tractie, tractiebesturing, tractiemotoren en tractie-elektronica op hoofdstroomgebied, daar houd ik me mee bezig. Een vak waarin enorm veel ontwikkelingen plaatsvinden. Denk bijvoorbeeld aan technologieën om treinen zo snel mogelijk op te laten trekken, om energieverliezen te beperken, en om energie terug te winnen uit remprocessen.

Ook op componentenniveau gebeurt er van alles. Vroeger gebruikten we thyristoren om de grote vermogens bij hoge spanningen voor de aandrijving met betrekkelijk weinig verlies te schakelen. Tegenwoordig zijn er IGBT’s, Insulated Gate Bipolar Transistors, die met een kleine stuurspanning toch grote vermogens kunnen schakelen.

Die IGBT’s beschikken over tal van voordelen. Zo zijn ze aardig wat compacter. In een ruimte waarin twee thyristoren passen, passen meerdere IGBT’s. Of je dus dertig thyristoren in een locomotief plaatst of dertig IGBT’s, scheelt dat nogal in de nodige ruimte. Andere belangrijke eigenschappen: minder warmteontwikkeling, minder verliezen, snellere schakelingen en minder vaak uitval.

Waar ga jij naartoe vandaag?

Techniek brengt NS steeds verder. Maar we zijn er nog niet. Daarom zoeken we hightech professionals die ons daar brengen waar we willen zijn.

Naar de vacatures Contact met de recruiter

Je kunt zo’n nieuwe techniek niet zomaar in het spoorverkeer gaan toepassen. Theoretisch kan ieder systeem aan boord defecten vertonen die het veiligheidssysteem in de baan verstoren. Niet alleen bij de nieuwbouw, maar ook bij de revisie en herstellingen van treinen denk ik mee over de gekozen oplossingen. We controleren enerzijds aan de hand van de bewijsvoering van de fabrikant en anderzijds met eigen metingen of alles naar behoren functioneert en daarbij niets in een frequentie terechtkomt waarmee het veiligheidssysteem kan worden beïnvloed. Ook hebben we oog voor de haalbaarheid van implementatie in de trein ‒ levert het geen problemen op voor de temperatuurhuishouding? ‒ en gemak van onderhoud.

Eigenlijk kun je ons zien als een soort adviesorgaan over de toepassing van nieuwe technologie. Hoe we op de hoogte blijven van innovaties? We bezoeken railbeurzen zoals de InnoTrans in Berlijn en zitten natuurlijk met engineers van de fabrikanten om de tafel. Ieder innovatietraject is namelijk per definitie een verbetertraject: je leert van iedere stap en die kennis pas je meteen weer toe in de volgende trein.

Collega: Niels Classens
Functie: system engineer
Opleiding: Mechatronica (hbo)

Ontvang de nieuwste NS vacatures en Techwerk artikelen

Ontvang nieuwe artikelen Ontvang nieuwe vacatures