Thema's

NS Techwerk

Opereren in het zenuwstelsel van de trein

Veertig jaar, dat is de gemiddelde levensduur voor een trein. Dat gaat prima, want door goed onderhoud gaan alle mechanische onderdelen probleemloos zo’n tijd mee. Maar de ICT, dat is een ander verhaal, want op dat gebied gaan de ontwikkelingen snel. Neem nu de VIRM’s, de grote dubbeldekkers die als intercity worden ingezet. De eerste serie stamt uit het begin van de jaren negentig. Het On Board ICT Systeem (OBIS) dus ook.

Mijn specialisme is het monitoren van treinen op afstand. De bestaande centrale computer in een trein registreert per seconde drieduizend tot vierduizend metingen. We hebben de afgelopen jaren een systeem ontwikkeld waarmee we die data kunnen uitlezen en naar de wal halen. Realtime. Voorwaarde is wel dat ons nieuwe systeem communiceert met de oude centrale computer uit pakweg 1992. We zien nu dat dat lastig is. Bij nieuwe treinen is dus de vraag hoe we de ICT zodanig kunnen inrichten dat we voorbereid zijn op de toekomst.

De grote uitdaging met die oude centrale computer is dat hij verweven is met alle denkbare ICT in de trein. De computer vervangen betekent een langdurig en kostbaar toelatingstraject om aan te tonen dat dan die nieuwe centrale computer naar Nederlandse wet- en regelgeving voldoende robuust communiceert met de ‘oude’ systemen, die we niet hebben vervangen.

Waar ga jij naartoe vandaag?

Techniek brengt NS steeds verder. Maar we zijn er nog niet. Daarom zoeken we hightech professionals die ons daar brengen waar we willen zijn.

Naar de vacatures Contact met de recruiter

We hebben daarom de ICT in het treindeel zoveel mogelijk hetzelfde gelaten en de leverancier van het platform aan boord en de leverancier van de servers aan wal uitgedaagd om samen een passende oplossing te vinden. Ik leidde die samenwerking en het overleg in goede banen. Een hele uitdaging soms, want beide partijen hadden in ons project weliswaar aparte taken, maar ze hadden ook allebei wel elkaars werk kunnen overnemen. Naast partners voelden ze zich daarom ook elkaars concurrenten, vermoed ik.

Door de komst van nieuwe communicatietechnieken, door vraag vanuit de business en door het naderende einde van de levenscyclus van ingebouwde componenten wordt OBIS doorontwikkeld. Als stakeholder voor het monitoringproject zorg ik dat de optimale architectuurkeuzes gemaakt worden vanuit monitoringoogpunt. Hierbij kan ik de ervaring die ik heb opgedaan bij eerdere fases van het monitoringproject goed gebruiken om valkuilen snel te herkennen en de oplossing toekomstbestendig te maken.

Collega: Frank van Maanen
Functie: system engineer
Opleiding: Elektrotechniek (hbo) en premaster Mechatronica (wo)

Ontvang de nieuwste NS vacatures en Techwerk artikelen

Ontvang nieuwe artikelen Ontvang nieuwe vacatures